Reseptit

Tälle sivulle on koottu yhdistyksen jäsenten hyväksi havaitsemia ja yhdistyksen tapahtumissa leivottuja reseptejä. Kaikki reseptit ovat gluteenittomia.

Tattarileipä juuresta

Katso videolta Aira Heinäsen ohjeistuksella tattarileivän valmistus hapanjuuresta.

Jos video ei lataudu, saat sen auki täältä.

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.

Helpot proteiinileivät

3 dl kaurahiutaleita
1 tl suolaa
3 kananmunaa
1 dl raejuustoa
2 dl porkkanaraastetta
2 dl rahkaa tai bulgarianjugurttia

Sekoita kaikki ainekset kulhossa. Nosta lusikalla pellille ohkaisia rieskoja.
Paista 220 asteessa c 15 min. Voit sekoittaa taikinan joukkoon pieniä kinkunpaloja (esim kinkun siivuista palastella) tai kylmäsavulohta palasina, jos haluat valmiiksi suolaista.
Resepti: Aira Heinänen

Puolukkakakku

100 g voita tai margariinia
2 dl puolukkasurvosta
4,5 dl glut jauhoja (esim Virtasalmen pullajauhoa)
2 dl sokeria
1 dl fariinisokeria
2 tl ruokasoodaa
2 tl kanelia

1 tl kaardemummaa
1 tl neilikkaa
2 dl kermaviiliä

Voitele ja jauhota n.1,5l vetoinen kakkuvuoka. Sulata rasva, survo puolukat, yhdistä ne.
Sekoita kulhossa kuivat aineet ja mausteet. Lisää kananmunat, kermaviili, haalea rasva ja puolukkasurvos.
Kääntele taikina sekaisin.
Kaada taikina vuokaan, tasoita pinta. Paista 175 C-asteessa uunin keskitasolla 50 – 60 min.
Peitä kakun pinta tarvittaessa paistamisen loppupuolella.
Anna kakun jäähtyä ennen kumoamista.
Voit tupsauttaa halutessasi pinnalle tomusokeria.
Jos käytät muuta kuin pullajauhoa, lisää psylliumia tai ksantaania.

Resepti: Arja Heinänen

Tattarihapanleipäset

1,5  l käden lämpöistä vettä
juuri edellisestä taikinasta tai viipale hapanleipää
7,5 dl   tattarijauhoa

3    rkl psylliumia
1    dl pellavasiemenrouhetta
1-1,5 rkl merisuolaa
2    dl täysjyväriisijauhoa
2    dl tummaa tef-jauhoa tai maissijauhoa

leipomiseen tattarijauhoa

Mittaa kulhoon vesi, tattarijauho ja juuri, sekoita. Peitä kulho puhtaalla liinalla tai  kannella.Älä sulje kantta tiiviisti. Anna vellin hapantua 0,5 – 1 vuorokauden ajan. Valmiin juurivellin pohjalta nousee kuplia, kun sitä sekoittaa.

Sekoita loput ainekset keskenään ja lisää taikinaan vähän kerrallaan.Taikina jää ensin hyvin löysäksi, mutta kiinteytyy psylliumin turvotessa. Kohota taikinaa vähintään pari tuntia, pitempikään kohotus ei haittaa.

Levitä taikina jauhotetuin käsin leivonta-alustalle n. 1 – 1,5 cm paksuiseksi levyksi ja ota esim. juomalasilla tai pyöreällä muotilla taikinasta leipäsiä. Muista ottaa ”nyrkin kokoinen” juuri pakastimeen seuraavaa leivontakertaa varten.

Anna leipästen kohota ennen paistamista puolisen tuntia. Paista 250-asteisessa uunissa 15 – 20 minuuttia. Säilytä leipäset ilmavasti tai pakasta, jotta leivän runsas koskteus ei homehduta leipiä.

Ilman hiivaa leivottava hapanleipä onnistuu varmimmin täydenkuun tietämillä. Taikinajuuri jalostuu kerta kerran jälkeen paremmaksi.

Alkuperäinen resepti: Leipomo Eilamari

Gluteeniton joulupataleipä

n. 5,5  dl glut, tummaa jauhoseosta

2  dl glut. kaurahiutaleita

2 tl suolaa

2 tl kuivahiivaa

1 dl pehmeitä karpaloita

1 dl pähkinäsekoitusta

4,5 dl karpalomehua

0,5 dl tummaa siirappia

0,5 dl  öljyä

Yhdistä kulhossa kuivat aineet, karpalot ja pähkinät. Lisää 42 asteinen karpalomehu ja siirappi. Sekoita taikina tasaiseksi, älä vaivaa. Peitä kulho kelmulla ja anna taikinan kohota jääkaapissa 8 - 12 tuntia.Mitä pitempi kohotusaika on, sitä enemmän leipä saa makua. Kumoa taikina reilusti glut, jauhoseoksella jauhotetulle pöydälle. Älä vaivaa sitä, vaan kääntele se palloksi.Ripottele pintaan hieman glut. kaurahiutaleita, peitä liinalla ja anna kohota.Pane uuni kuumenemaan 225 asteeseen ja pata kylmään uuniin. Kun taikina on kohonnut pöydällä 30 min, ota pata uunista, sipaise sen pohjalle ja reunoille hieman öljyä. Nosta taikina pataan. Sulje kansa ja nosta pata uuniin 30 minuutiksi. Ota tämän jälkeen kansi pois ja jatka paistamista vielä n.30 minuuttia tai kunnes leipä on kypsä.

Lähde: K-Ruoka resepti.

Pataleipä

Illalla:  7 dl    jauhoja( osa voi olla tef-jauhoa, osa kaura- tai tattarihiutaleita

0,5 tl kuivahiivaa

1- 2 tl suolaa

1 rkl siirappia

3,5 - 5 dl  vettä (jos käytät Virtasalmen jauhoseosta, niin vettä 5 dl)

(1 dl porkkanaraastetta)

Sekoita taikina kulhossa, peitä kelmulla. Pidä huoneenlämmössä (19 -20 astetta) 12 - 16h.

Aamulla:

Laita pata kylmään uuniin, lämmitä uuni 225 asteeseen. Vaivaa taikinaa hieman ja siirrä se pataan. Paista kannen kanssa 30 min ja ilman kantta 15 - 30 min (maukkaamman kuoren saat paistamalla ilman kantta 30min.

Pannarimuffinsit

7  dl     maitoa/kauramaitoa
4  dl     glut. jauhoa, josta osa riisijauhoatai mantelijauhetta
1  dl     kaurahiutaleita tai leseitä
0,5 dl   sokeria
1    tl    kaardemummaa
1    tl    suolaa
3 - 4     munaa
100 g  voisulaa
1,5 tl  leivinjauhetta

Sekoita jauhot, sokeri, suola ja kaardemumma maitoon. Anna taikinan
turvota viileässä yön yli. Lisää kevyesti vatkatut munat, voisula ja leivinjauhe joukkoon. Voitele vuoat ja täytä ne taikinalla korkeintaan 3/4. Vuokia täyttäessä sekoittele taikinaa,
koska kaardemumma painuu helposti pohjalle. Paista 225 asteessa kauniin ruskeaksi.

Pizza

Ohje: Virtasalmen Viljatuote

POHJA
3 dl Gluteeniton Pullajauhoseos
1 tl leivinjauhe
½ tl suolaa
1 prk maitorahka (250g)

TÄYTTEET
tomaattikastike / ketsuppi
muut täytteet oman valinnan mukaan
juustoraaste

OHJE
Sekoita kaikki ainekset keskenään. Jaa taikina 9 osaa ja pyörittele pulliksi. Taputtele pieniksi pitsoiksi leivinpaperin päälle. Levitä ensin tomaattikastike pitsojen päälle, lisää täytteet ja juustoraaste.
Paista 225 asteessa 10 - 15 minuuttia.

Keliakialiiton juhlavuoden pikkuleipäkilpailun voittaja:
Mokkaleivokset

Taikina:

125 g voita
3½-4 dl gluteenitonta jauhoseosta (250–300 g)
1 tl psylliumia
3 rkl sokeria
3 rkl kermaa
1 kananmuna

Täyte:

75 g voita
1 rkl sokeria
1 rkl väkevää kahvia

Kuorrute:

2 dl tomusokeria
1-1,5 rkl väkevää kahvia

Mittaa jauhot ja lisää joukkoon leivinjauhe ja psyllium. Nypi huoneenlämpöinen voi ja jauhoseos murumaiseksi seokseksi. Lisää joukkoon sokeri, kerma ja kananmuna. Sekoita sähkövatkaimella tasaiseksi taikinaksi, joka saa olla aika jäykkää. Taputtele taikina litteäksi ja laita kelmuun käärittynä tai muovipussissa jääkaappiin jäähtymään muutamaksi tunniksi, jolloin sitä on helpompi kaulia.

Kauli jäähtynyt taikina jauhotetulla työpöydällä (käytä gluteenitonta jauhoseosta) levyksi.
Ota levystä pyöreällä muotilla ympyröitä tai sydänmuotilla pieniä sydämiä ja nosta varovasti leivinpaperilla vuoratulle uunipellille. Pikkuleipien määrä riippuu muottien koosta.

Paista 200 asteisessa uunissa noin 7 min. Nosta pikkuleivät paistamisen jälkeen heti pois pelliltä jäähtymään. Anna jäähtyä hyvin ennen täyttämistä.

Valmista täyte: hiero voi ja sokeri vaahdoksi. Lisää joukkoon kahvi ja sekoita tasaiseksi. Levitä täytettä puolelle pikkuleipäpohjista ja paina kansiosa päälle. Kuorrutetta varten lisää kahvia vähän kerrallaan tomusokerin joukkoon ja sekoita tasaiseksi. Pursota pikkuleipien päälle.

Säilytä valmiit pikkuleivät kylmässä. Voit myös pakastaa ne. Täytetyt pikkuleivät säilyvät jääkaapissa muutaman viikon ja pakastimessa pari kuukautta. Tarjolle pikkuleivät kannattaa laittaa kylmänä, ettei täyte pursuile ulos.

Vinkki: Voit leipoa pikkuleipäpohjia etukäteen ja täyttää ne tarjoilupäivää edeltävänä päivänä. Muista säilyttää pikkuleipäpohjat huoneenlämmössä, ilmatiiviissä rasiassa. Pohjat säilyvät hyvinä 2–3 viikkoa, pakastimessa muutaman kuukauden.

Resepti: Pirkko Holm
Kuva: http://www.keliakialiitto.fi/liitto/gluteeniton_elama/resepteja/juhlavuoden_pikkuleipakilpailun_reseptit/

Keliakialiiton juhlavuoden pikkuleipäkilpailun kunniamaininta:
Kookos-aprikoosipikkuleivät

25 g voita tai margariinia
1 kananmuna
¾ dl ruokokidesokeria tai hienoa sokeria
100 g kookoshiutaleita
3 rkl perunajauhoja
noin 50 g paistonkestävää aprikoosimarmeladia tai muuta paistonkestävää marmeladia

Sulata rasva. Vatkaa muna ja sokeri vaahdoksi. Lisää vaahtoon kookoshiutaleet, perunajauhot ja sulatettu rasva. Sekoita ainekset hyvin sekaisin. Vuoraa uunipelti leivinpaperilla. Annostele leivinpaperin päälle lusikalla pieniä kekoja ja muovaa niihin öljytyn lusikan avulla tai kosteilla käsillä haluttu muoto.

Paina jokaisen keon keskelle pieni syvennys ja laita teelusikallinen marmeladia jokaisen pikkuleivän päälle. Paista pikkuleipiä 200 asteessa noin 7 minuuttia. Vedä pikkuleivät pois pelliltä jäähtymään leivinpaperin avulla. Nostele tarjolle vasta jäähtyneinä.

Annosta on helppo suurentaa tarvittaessa.

Vinkki: Ruokokidesokeri on kosteampaa kuin hieno sokeri ja tekee pikkuleivistä pehmeämpiä., mutta ohje onnistuu myös käyttämällä hienoa sokeria.

Resepti: Kaisa Sillanpää

Karjalanpiirakat

Riissipuuroa valmiiksi keitettynä 1 ½ litran annos tai perunamuussia vastaava määrä.

Taikina:

4 dl vettä
1 ½ tl suolaa
6 dl gluteenittomia tummia jyttejauhoja

Sekoita suola hyvin veteen ja lisää jyttejauhoja vähitellen hyvin sekoittaen vispilällä.

Kun taikina alkaa olla paskuhkoa, ota puuhaarukka ja lisää jauhoja vielä hyvin sekoittaen niin, että takinasta tulee kiinteää, mutta pehmeää. Sekoituksessa voi käyttää myös monitoimikonetta.

Jaa taikina kahteen osaan ja pyörittele tanko josta leikkaat 20 kpl yhtä suuria paloja. ( Molemmista tangoista yht. 40 palaa)

Taputtele leivin alustalla jyttejauhoissa palat pieniksi kakkaroiksi ja ajele ne piirakka pulikalla tai kaulimella ohuiksi kakkaroiksi.

Levitä riisipuuroa tai perunamuussia reilu ruokalusikallinen kakkaran keskelle ja levitä hyvin.

Rypytä kakkaran reunat puuron päälle peukalo/etusormi otteella ja laita piirakat leivinpaperin päälle pellille.

Paista 275 asteisessa uunissa kunnes piirakat ovat saaneet kullanruskean värin alta ja päältä.

Voitele piirakat voi/vesiseoksella, jossa on hieman suolaa.

Alkuperäinen resepti:

Gluteenittomat pullat ja munkit

5 dl maitoa
50 g hiivaa
1 rkl psylliumia
1 rkl kardemummaa
1 tl suolaa
2 dl sokeria
12 dl glut. jauhoseosta
150 g voita

Liuota hiiva kädenlämpöiseen veteen. Lisää psyllium, kardemumma, suola, sokeri ja osa jauhoista ja sekoita löysäksi taikinaksi. Anna seistä kulhossa noin 10 minuuttia, kunnes taikina kuplii. Lisää kananmunat. Lisää jauhoja pikkuhiljaa ensin käsin vatkaten ja sitten hyvin alustaen joko käsin tai koneella. Lisää lopuksi sulatettu voi ja alusta taikina hyvin.

Gluteenittomia pullia ei välttämättä tarvitse kohottaa kahta kertaa. Voit leipoa taikinan heti pulliksi ja kohottaa pullat pellillä.

Paista voidellut pullat 225 asteisessa uunissa kauniin kullanruskeiksi.

Gluteenittomat munkit voi valmistaa muuten samalla ohjeella, mutta rasvan määrää voi vähentää ja jauhoja tarvittaessa lisätä.

Gluteenittomat teeleivät

1 dl sulatettua voita
4½ dl gluteenitonta karkeaa jauhoseosta
2 tl leivinjauhetta
½ tl suolaa
2 dl vettä

Sulata rasva ja anna sen jäähtyä hetken ajan. Mittaa kuivat aineet kulhoon ja sekoita. Lisää vesi ja sulatettu rasva. Sekoita taikina tasaiseksi. Jos taikina on liian tanakkaa, lisää hiukan nestettä. Jaa taikina kahteen osaan pellille leivinpaperin päälle. Ripottele hiukan gluteenittomia jauhoja takinanpalojen päälle ja taputtele kämmenellä pyöreäksi melko paksuiksi leiviksi. Tee taikinapyörällä leipien pintaan ristiviillot ja pistele haarukalla. Paista uunissa 225 asteessa noin 10 minuuttia. Tarjoile lämpimänä voin, juuston tai hillon kanssa.

Perunarieskat

4 dl perunasosetta
1 dl hiutaleita (esim. riisi, tattari tai kaura)
2 rkl sulatettua rasvaa
n. 1 dl gluteenitonta jauhoseosta tai 1 dl täysjyväriisijauhoja tai tattarijauhoja
1/4 tl suolaa

Sekoita perunasoseen joukkoon muut aineet. Taikina saa olla melko tiivistä. Jaa taikina 12 palaan ja pyörittele ne palloksi, laita leivinpaperin päälle ja taputtele ohuiksi rieskoiksi. Pistele haarukalla. Paista uunissa 250 asteessa n. 10 min.
Rieskat ovat parhaimmillaan lämpiminä. Perunasoseen voi korvata bataattisoseella.

Marjamuffinssit

n. 15 kpl

2 dl soijakermaa
1½ dl sokeria
1 dl sulatettua margariinia
2½ dl gluteenitonta jauhoseosta
1½ dl perunajauhoja
2 tl leivinjauhetta
1½ dl mustikoita, vadelmia tai puolukoita

Sekoita soijakerma ja sokeri. Lisää sulatettu margariini sekä keskenään sekoitetut kuivat aineet. Lisää marjat ja sekoita taikinaa kevyesti. Jaa takina muffinivuokiin ja paista uunissa 200 asteessa noin 15 minuuttia. Anna muffinssien jäähtyä ja siivilöi pinnalle tomusokeria.

Vispipuuro

2 dl marjoja (herukoita, mustikoita, puolikoita, raparperia tai ruusunmarjaa)
5 dl vettä
1 1/4 dl karkeita riisi- tai maissijauhoja
3-5 rkl sokeria

Keitä marjoja hetki vedessä. Lisää jauhot vispilällä ja anna hautua 15.20 minuuttia välillä sekoittaen. Jäähdytä. Vatkaa sähkövatkaimella kuohkeaksi. Mausta sokerilla. Lisää koristeeksi marjoja.

Dippivihannekset

4-6 porkkanaa
1 kurkku
1 kukkakaali
1 rasia kirsikkatomaatteja
1 paprika

Dippikastike:
1 prk kermaviiliä
2-3 rkl sitruunamehua
½ dl hienonnettuja tuoreita yrttejä
1 tl sokeria
ripaus suolaa
rouhittua mustapippuria

Sekoita dippikastikkeen ainekset keskenään ja anna maustua jääkaapissa vihannesten pilkkomisen ajan.

Huuhdo vihannekset hyvin vedellä. Kuori ja suikaloi porkkanat. Leikkaa kurkku pitkiksi suikaleiksi. Irroita kukkakaalista kukinnot, halkaise suurimmat. Puolita kirsikkatomaatit. Halkaise paprika, poista siemenet ja leikkaa pitkiksi suikaleiksi. Asettele dippikasvikset vadille kukin omaan ryhmäänsä.

Kevyt marjapiirakka

2 munaa
1,5 dl sokeria
0,5 dl öljyä
3 dl gluteenittomia jauhoja
2 tl vaniljasokeria
1 dl mehua tai maitoa

Sekoita kaikki aineet keskenään, ei tarvitse vatkata. Levitä taikina piirakkavuokaan, laita päälle marjoja, omenaa tai raparperia. Paista 200 asteessa 25 minuuttia.

Ohje: Aira Heinänen

Herraskartanon kakut

200 g voita
3 dl fariinisokeria
2 munaa
4-5 dl gluteenitonta jauhoa
1 tl leivinjauhoa
1 dl rouhittua mantelia
100 g taloussuklaata

Vatkaa voi ja fariinisokeri vaahdoksi. Lisää munat yksitellen hyvin vatkaten. Sekoita leivinjauhe jauhoihin ja lisää taikinaan, samoin mantelirouhe ja suklaarouhe. Sekoita taikinaa mahdollisimman vähän. Ota taikinasta lusikalla pellille nokareita ja paista 200 asteessa noin 10 minuuttia.

Resepti: Aira Heinänen