Kaipaatko tukea?

Vertaistukihenkilöt ovat vapaaehtoisia, koulutettuja ja salassapitovelvollisia keliaakikkoja, joilta voit kysyä apua mihin tahansa keliakiaan ja gluteenittomaan ruokavalioon liittyvissä asioissa. Monimuotoisen ja aktiivisen vertaistuen, neuvonannan sekä toiminnan tavoitteena on lisätä keliaakikkojen sekä muiden gluteenitonta ruokavaliota tarvitsevien terveyttä ja hyvinvointia.

Vertaistukihenkilöt jakavat tietoa esimerkiksi

• keliakiasta ja gluteenittomasta ruokavaliosta
  • ​gluteenittomasta leivonnasta
  • yhdistyksemme toiminnasta
  • gluteenittomien tuotteiden saatavuudesta alueellamme
  • gluteenittomien tuotteiden pakkausselosteista
  • yhdistyksen tapahtumista, leipäpiireistä, yhteiskyydeistä tapahtumiin yms.

Voit myös pyytää apua ensimmäiselle kauppa-asioinnille ja pyytää paikkakuntasi vertaistukihenkilöä kanssasi ostoksille. Ota rohkeasti yhteyttä joko puhelimitse tai sähköpostilla!

Maksuton puhelinpalvelu

Keliakialiitto tarjoaa jäsenilleen esimerkiksi maksutonta ruokavaliohoidon neuvontaa maanantaisin klo 10–13 numerossa (03) 2541 326 ja keliakia-asiantuntijalääkärin puhelinneuvontaa joka kuukauden 2. ja 4. maanantai kello 17–18 numerossa (03) 2541 310.

Vertaistukivastaava

Heli Kara
helikara @ hotmail.com

Keliakiadiagnoosin sain 1986 vuosien tutkimusten jälkeen. Liityin heti Keliakialiittoon, josta olen kokenut saaneeni näinä vuosina monenlaista tietoa, toimintaa että mukavia kohtaamisia erilaisten ihmisten kanssa. Aluksi olin vain jäsen ja kävin eri tilaisuuksissa, myöhemmin toimin Keuruulla kauppapäiviä ja erilaisia tilaisuuksia järjestäen. Vuodesta 2015 lähtien olen toiminut hallituksessa.

Olin mukana Keliakialiiton Hehkuva-projektin pilottiryhmässä vuosina 2013-2015 kehittämässä vertaistukitoimintaa, joten roolini Keski-Suomen Keliakiayhdistys ry:ssä on luonnollisesti vertaistukeen liittyvä.

Keliakian liitännäissairauksista minulla on astma sekä kilpirauhasen vajaatoiminta. Jos haluat jutella ihan mistä vaan keliakiaan liittyvästä asiasta, niin ota yhteyttä! En ole työelämässä, joten tavoitat minut nopeasti. Kiitos kun saan auttaa.

Vertaistukihenkilöt

Sirkka Kivimäki, Keuruu
sirkka.kivimaki @ gmail.com

"Olen maatilan emäntä Keuruulta,mutta käyn tilan ulkopuolella osa-aika työssä. Keliakiaa olen sairastanut yli 20 vuotta. Harrastan työni ohessa ompelua ja käsitöitä. Muita harrastuksia ovat liikunta ja lastenlasten hoito. Keliakiayhdistyksen vertaistukihenkilönä olen ollut viitisen vuotta, ja olen ollut myös mukana Keliakialiiton Hehkuva-projektissa kolme vuotta. Minuun voi ottaa yhteyttä puhelimella tai sähköpostilla."

Heli Kunnela, Viitasaari
heli.kunnela @ gmail.com
"Olen 45-vuotias farmaseutti Viitasaarelta ja olen töissä apteekissa. Minulta löydettiin ihokeliakia noin 20 vuotta sitten. Erityisesti alkuaikoina olin aktiivinen keliakiayhdistyksen toiminnassa. Harrastan liikuntaa eri muodoissa, erityisesti jumpat ovat mieluisia. Lisäksi omistan ranskanbulldogin, jota tulee ulkoilutettua. Kiireistä arkeani värittää työ, omat harrastukset, koulutukset ja lasten harrastukset. Jos mieltäsi arkarruttaa jokin kysymys, ota yhteyttä!"

Tuula Paananen, Jyväskylä
tuulapaananen7@gmail.com
"Minulla keliakia todettiin n. 20 vuotta sitten. Myös kolmella sisaruksellani on keliakia. Asun Nenäinniemessä ja teen kassamyyjän töitä. Harrastan lenkkeilyä, pyöräilyä ja mökkeilyä.
Minuun voi ottaa rohkeasti yhteyttä puhelimella ja sähköpostilla."

Lenita Pihlaja, Jyväskylä
0503692042
lenita.pihlaja @ hotmail.com
"Sain keliakiadiagnoosin 15 vuotta sitten. Alku oli aikamoista totuttelua, kuitenkin asiaa "helpotti" se, että olin  laktoosi-intolerantikkona tottunut lukemaan tuoteselosteita tarkkaan. Olen kuulunut Keliakialiittoon jo pitkään, ja luen Gluteeniton elämä lehden yleensä melko perinpohjaisesti. Siitä saa joka kerta tarpeellista lisätietoa.
Asun Jyväskylän Kuokkalassa. Olen mukana monissa harrasteryhmissä: viikkoon kuuluu liikuntaa, taiteen tekoa ja kielten opiskelua. Olen senioriopettaja ja aikaa on hieman enemmän, joten olen mennyt mukaan Keski-Suomen keliakiayhdistyksen vapaaehtoistoimintaan. Mielestäni on tärkeää, että apua voi saada eri tahoilta.  Ota rohkeasti yhteyttä, autan mielelläni."

Päivi Poskela, Jämsä
paivi.poskela@gmail.com
"Olen jämsäläinen kolmen pienen lapsen äiti. Ammatiltani olen liiketalouden tradenomi. Sain keliakiadiagnoosin tammikuussa 2018. Minun kohdallani keliakiaepäilyä lähdettiin poissulkemaan erinäisten oireiden johdosta, mutta kävikin ilmi, että keliakia oli kaiken taustalla. Myös 5-vuotias poikani sairastaa keliakiaa, hän sai diagnoosin kuukausi omani jälkeen. Hyvin pian diagnoosien jälkeen liityin Keliakialiittoon ja liitin poikani perhejäseneksi. Tällä hetkellä myös 7-vuotiaalla tyttärelläni epäillään keliakiaa. Koen saaneeni paljon hyödyllistä tietoa muilta jäseniltä, ja alusta asti oli selvää, että haluan myös itse alkaa toimia aktiivisena jäsenenä yhdistyksessä. Vuoden 2019 alusta olen myös Keski-Suomen keliakiayhdistyksen hallituksen jäsen. Keliakiadiagnoosin saaminen tuo elämään suuria muutoksia, kannattaa rohkeasti pyytää apua ja tukea. On ilo saada auttaa kaikissa keliakiaan ja gluteenittomaan elämään liittyvissä asioissa; soita, laita viestiä tai lähetä sähköpostia!"

Tarja Salokivi, Saarijärvi
hillevi50 @ hotmail.com
"Olen eläkeläinen ja minulla on ollut keliakia yli 30 vuotta. Olen toiminut aiemmin keliakiayhdistyksessä aktiivisesti. Autan mielelläni kykyjeni mukaan kaikessa mikä askarruttaa. Yhteydenotot mieluiten puhelimitse."

Ritva Taimisto, Jämsä
taimisto.ritva @ gmail.com
"Olen jämsäläinen osa-aikaeläkkeellä oleva laboratoriohoitaja ja olen sairastanut keliakiaa noin 15 vuotta.Olen toiminut keliakiayhdistyksen vertaistukihenkilönä yli 10vuotta. Olen ollut mukana myös Keliakialiiton Hehkuva-projektin pilottihenkilönä 3vuotta. Harrastan liikuntaa luonnossa, geokätköilyä, lukemista ja matkustelua. Jos tarvitset apua keliakiaan liittyvissä asioissa, soittele tai laita sähköpostia!"

Maarit Tellikka, Äänekoski
maarit.tellikka @ gmail.com
"Minulla on ollut keliakia yli 30 vuotta. Asun Äänekoskella ja monet tuntevat minut Honkosen Maarittina (nykyään Tellikka). Olen toiminut ravintola-alalla n. 30 vuotta ja tällä hetkellä työskentelen terveyskeskuksen keittiössä kahvila-ruokasalin hoitajana. Olen toiminut keliakiayhdistyksessä aiemmin puheenjohtajana ja vertaistukihenkilönä. Edellisellä vertaistukikaudella autoin ihmisiä eniten ruuanvalmistukseen ja leivontaan liittyvissä asioissa. Tein myös opaskäyntejä kauppoihin. Jos tarvitset apua, autan mielelläni! Minut tavoittaa parhaiten klo 17 jälkeen ja viikonloppuisin."