Kaipaatko tukea?

Vertaistukihenkilöt ovat vapaaehtoisia, koulutettuja ja salassapitovelvollisia keliaakikkoja, joilta voit kysyä apua mihin tahansa keliakiaan ja gluteenittomaan ruokavalioon liittyvissä asioissa. Monimuotoisen ja aktiivisen vertaistuen, neuvonannan sekä toiminnan tavoitteena on lisätä keliaakikkojen sekä muiden gluteenitonta ruokavaliota tarvitsevien terveyttä ja hyvinvointia.

Vertaistukihenkilöt jakavat tietoa esimerkiksi

• keliakiasta ja gluteenittomasta ruokavaliosta
  • ​gluteenittomasta leivonnasta
  • yhdistyksemme toiminnasta
  • gluteenittomien tuotteiden saatavuudesta alueellamme
  • gluteenittomien tuotteiden pakkausselosteista
  • yhdistyksen tapahtumista, leipäpiireistä, yhteiskyydeistä tapahtumiin yms.

Voit myös pyytää apua ensimmäiselle kauppa-asioinnille ja pyytää paikkakuntasi vertaistukihenkilöä kanssasi ostoksille. Ota rohkeasti yhteyttä joko puhelimitse tai sähköpostilla!

Maksuton puhelinpalvelu

Keliakialiiton asiantuntijalääkäri Outi Koskinen vastaa keliakiaa koskeviin kysymyksiin joka kuukauden toinen ja neljäs maanantai klo 17 - 18 puhelinnumerossa (03) 2541 310 (ei heinäkuussa).

Vertaistoimintavastaava

Heini Lehtonen, Äänekoski
heini-lehtonen @ outlook.com
"Olen kahden alle kouluikäisen lapsen äiti ja opiskelen Jyväskylän ammattikorkeakoulussa kuntoutuksen ohjaajaksi. Aikaisemmalta ammatiltani olen lähihoitaja. Keliakia minulla todettiin joulukuussa 2014. Aloitin vuoden 2016 alussa keliakiayhdistyksen hallituksessa. Vastaan parhaani mukaan keliakiaan koskeviin kysymyksiin ja jos en jotain tiedä, niin selvitetään yhdessä. Minulta voi kysyä vinkkejä myös leivontaan ja ruoan laittoon."

Vertaistukihenkilöt

Sirkka Kivimäki, Keuruu
sirkka.kivimaki @ gmail.com

"Olen maatilan emäntä Keuruulta,mutta käyn tilan ulkopuolella osa-aika työssä. Keliakiaa olen sairastanut yli 20 vuotta. Harrastan työni ohessa ompelua ja käsitöitä. Muita harrastuksia ovat liikunta ja lastenlasten hoito. Keliakiayhdistyksen vertaistukihenkilönä olen ollut viitisen vuotta, ja olen ollut myös mukana Keliakialiiton Hehkuva-projektissa kolme vuotta. Minuun voi ottaa yhteyttä puhelimella tai sähköpostilla."

Eila Rossi, Jyväskylä
050 302 2011
eila.k.rossi @ gmail.com
"Olen eläkkeellä oleva sairaanhoitaja ja keliakia minulle todettiin vuonna 2007. Minuun voit ottaa yhteyttä, jos sinua askarruttavat sairastumiseesi liittyvät sosiaaliset haasteet. Miten kertoa keliakiasta päiväkodissa, koulussa, työssä, ystäville, ja miten varmistua, että tarjotut ruuat /leivonnaiset ovat gluteenittomia. Leivonta- ja ruuanlaittotaidot ovat kehittyneet kokeilun kautta, joten keliaakikkovieraalle ensikertaa tarjottavaa miettivälle voin kertoa yksinkertaisia vinkkejä. Jos sinua askarruttaa joku asia, ota yhteyttä! Jutellaan!"

Ritva Taimisto, Jämsä
taimisto.ritva @ suomi24.fi
"Olen jämsäläinen osa-aikaeläkkeellä oleva laboratoriohoitaja ja olen sairastanut keliakiaa noin 15 vuotta.Olen toiminut keliakiayhdistyksen vertaistukihenkilönä yli 10vuotta. Olen ollut mukana myös Keliakialiiton Hehkuva-projektin pilottihenkilönä 3vuotta. Harrastan liikuntaa luonnossa, geokätköilyä, lukemista ja matkustelua. Jos tarvitset apua keliakiaan liittyvissä asioissa, soittele tai laita sähköpostia!"

Heli Kunnela, Viitasaari
heli.kunnela @ gmail.com
"Olen 45-vuotias farmaseutti Viitasaarelta ja olen töissä apteekissa. Minulta löydettiin ihokeliakia noin 20 vuotta sitten. Erityisesti alkuaikoina olin aktiivinen keliakiayhdistyksen toiminnassa. Harrastan liikuntaa eri muodoissa, erityisesti jumpat ovat mieluisia. Lisäksi omistan ranskanbulldogin, jota tulee ulkoilutettua. Kiireistä arkeani värittää työ, omat harrastukset, koulutukset ja lasten harrastukset. Jos mieltäsi arkarruttaa jokin kysymys, ota yhteyttä!"

Maarit Tellikka, Äänekoski
maarit.tellikka @ gmail.com
"Minulla on ollut keliakia yli 30 vuotta. Asun Äänekoskella ja monet tuntevat minut Honkosen Maarittina (nykyään Tellikka). Olen toiminut ravintola-alalla n. 30 vuotta ja tällä hetkellä työskentelen terveyskeskuksen keittiössä kahvila-ruokasalin hoitajana. Olen toiminut keliakiayhdistyksessä aiemmin puheenjohtajana ja vertaistukihenkilönä. Edellisellä vertaistukikaudella autoin ihmisiä eniten ruuanvalmistukseen ja leivontaan liittyvissä asioissa. Tein myös opaskäyntejä kauppoihin. Jos tarvitset apua, autan mielelläni! Minut tavoittaa parhaiten klo 17 jälkeen ja viikonloppuisin."

Tuovi Kaikkonen, Jyväskylä
tuovi.kaikkonen@gmail.com
“Sain keliakiadiagnoosin syksyllä 2014. Otin tuolloin yhteyttä keliakiayhdistyksessä toimiviin aktiivijäseniin ja sain hyödyllistä tietoa keliakiasta. Kaikki tieto oli tarpeen koska yhtäkkiä oli opeteltava uusi ruokavalio ja keliakian huomioiminen ruoanvalmistuksessa. Olen innokas kotikokkaaja ja leipoja. Työelämässä toimin myynnin parissa. Viihdyn vapaa-ajalla urheilun, kilpaurheilun, taiteen ja kulttuurin parissa. Haluan itsekin olla mukana auttamassa Sinua ja jakaa tärkeää tietoa keliakiasta, jos tarvitset apua gluteenittomaan ruokaan ja leivontaan liittyvissä asioissa. Tavoitat minut parhaiten iltaisin ja viikonloppuisin.”

Tarja Salokivi, Saarijärvi
hillevi50 @ hotmail.com
"Olen eläkeläinen ja minulla on ollut keliakia yli 30 vuotta. Olen toiminut aiemmin keliakiayhdistyksessä aktiivisesti. Autan mielelläni kykyjeni mukaan kaikessa mikä askarruttaa. Yhteydenotot mieluiten puhelimitse."