Kaipaatko tukea?

Vertaistukihenkilöt ovat vapaaehtoisia, koulutettuja ja salassapitovelvollisia keliaakikkoja, joilta voit kysyä apua mihin tahansa keliakiaan ja gluteenittomaan ruokavalioon liittyvissä asioissa. Monimuotoisen ja aktiivisen vertaistuen, neuvonannan sekä toiminnan tavoitteena on lisätä keliaakikkojen sekä muiden gluteenitonta ruokavaliota tarvitsevien terveyttä ja hyvinvointia.

Vertaistukihenkilöt jakavat tietoa esimerkiksi

• keliakiasta ja gluteenittomasta ruokavaliosta
  • ​gluteenittomasta leivonnasta
  • yhdistyksemme toiminnasta
  • gluteenittomien tuotteiden saatavuudesta alueellamme
  • gluteenittomien tuotteiden pakkausselosteista
  • yhdistyksen tapahtumista, leipäpiireistä, yhteiskyydeistä tapahtumiin yms.

Voit myös pyytää apua ensimmäiselle kauppa-asioinnille ja pyytää paikkakuntasi vertaistukihenkilöä kanssasi ostoksille. Ota rohkeasti yhteyttä joko puhelimitse tai sähköpostilla!

Maksuton puhelinpalvelu

Keliakialiitto tarjoaa jäsenilleen esimerkiksi maksutonta ruokavaliohoidon neuvontaa maanantaisin klo 10–13 numerossa (03) 2541 326 ja keliakia-asiantuntijalääkärin puhelinneuvontaa joka kuukauden 2. ja 4. maanantai kello 17–18 numerossa (03) 2541 310.

Vertaistukivastaava

Heli Kara
helikara @ hotmail.com

Keliakiadiagnoosin sain 1986 vuosien tutkimusten jälkeen. Liityin heti Keliakialiittoon, josta olen kokenut saaneeni näinä vuosina monenlaista tietoa, toimintaa että mukavia kohtaamisia erilaisten ihmisten kanssa. Aluksi olin vain jäsen ja kävin eri tilaisuuksissa, myöhemmin toimin Keuruulla kauppapäiviä ja erilaisia tilaisuuksia järjestäen. Vuodesta 2015 lähtien olen toiminut hallituksessa.

Olin mukana Keliakialiiton Hehkuva-projektin (https://www.keliakialiitto.fi/liitto/hehkuva/) pilottiryhmässä vuosina 2013-2015 kehittämässä vertaistukitoimintaa, joten roolini Keski-Suomen Keliakiayhdistys ry:ssä on luonnollisesti vertaistukeen liittyvä.

Keliakian liitännäissairauksista minulla on astma sekä kilpirauhasen vajaatoiminta. Jos haluat jutella ihan mistä vaan keliakiaan liittyvästä asiasta, niin ota yhteyttä! En ole työelämässä, joten tavoitat minut nopeasti. Kiitos kun saan auttaa.

Vertaistukihenkilöt

Sirkka Kivimäki, Keuruu
sirkka.kivimaki @ gmail.com

"Olen maatilan emäntä Keuruulta,mutta käyn tilan ulkopuolella osa-aika työssä. Keliakiaa olen sairastanut yli 20 vuotta. Harrastan työni ohessa ompelua ja käsitöitä. Muita harrastuksia ovat liikunta ja lastenlasten hoito. Keliakiayhdistyksen vertaistukihenkilönä olen ollut viitisen vuotta, ja olen ollut myös mukana Keliakialiiton Hehkuva-projektissa kolme vuotta. Minuun voi ottaa yhteyttä puhelimella tai sähköpostilla."

Ritva Taimisto, Jämsä
taimisto.ritva @ gmail.com
"Olen jämsäläinen osa-aikaeläkkeellä oleva laboratoriohoitaja ja olen sairastanut keliakiaa noin 15 vuotta.Olen toiminut keliakiayhdistyksen vertaistukihenkilönä yli 10vuotta. Olen ollut mukana myös Keliakialiiton Hehkuva-projektin pilottihenkilönä 3vuotta. Harrastan liikuntaa luonnossa, geokätköilyä, lukemista ja matkustelua. Jos tarvitset apua keliakiaan liittyvissä asioissa, soittele tai laita sähköpostia!"

Heli Kunnela, Viitasaari
heli.kunnela @ gmail.com
"Olen 45-vuotias farmaseutti Viitasaarelta ja olen töissä apteekissa. Minulta löydettiin ihokeliakia noin 20 vuotta sitten. Erityisesti alkuaikoina olin aktiivinen keliakiayhdistyksen toiminnassa. Harrastan liikuntaa eri muodoissa, erityisesti jumpat ovat mieluisia. Lisäksi omistan ranskanbulldogin, jota tulee ulkoilutettua. Kiireistä arkeani värittää työ, omat harrastukset, koulutukset ja lasten harrastukset. Jos mieltäsi arkarruttaa jokin kysymys, ota yhteyttä!"

Maarit Tellikka, Äänekoski
maarit.tellikka @ gmail.com
"Minulla on ollut keliakia yli 30 vuotta. Asun Äänekoskella ja monet tuntevat minut Honkosen Maarittina (nykyään Tellikka). Olen toiminut ravintola-alalla n. 30 vuotta ja tällä hetkellä työskentelen terveyskeskuksen keittiössä kahvila-ruokasalin hoitajana. Olen toiminut keliakiayhdistyksessä aiemmin puheenjohtajana ja vertaistukihenkilönä. Edellisellä vertaistukikaudella autoin ihmisiä eniten ruuanvalmistukseen ja leivontaan liittyvissä asioissa. Tein myös opaskäyntejä kauppoihin. Jos tarvitset apua, autan mielelläni! Minut tavoittaa parhaiten klo 17 jälkeen ja viikonloppuisin."

Tuovi Kaikkonen, Jyväskylä
tuovi.kaikkonen@gmail.com
“Sain keliakiadiagnoosin syksyllä 2014. Otin tuolloin yhteyttä keliakiayhdistyksessä toimiviin aktiivijäseniin ja sain hyödyllistä tietoa keliakiasta. Kaikki tieto oli tarpeen koska yhtäkkiä oli opeteltava uusi ruokavalio ja keliakian huomioiminen ruoanvalmistuksessa. Olen innokas kotikokkaaja ja leipoja. Työelämässä toimin myynnin parissa. Viihdyn vapaa-ajalla urheilun, kilpaurheilun, taiteen ja kulttuurin parissa. Haluan itsekin olla mukana auttamassa Sinua ja jakaa tärkeää tietoa keliakiasta, jos tarvitset apua gluteenittomaan ruokaan ja leivontaan liittyvissä asioissa. Tavoitat minut parhaiten iltaisin ja viikonloppuisin.”

Tarja Salokivi, Saarijärvi
hillevi50 @ hotmail.com
"Olen eläkeläinen ja minulla on ollut keliakia yli 30 vuotta. Olen toiminut aiemmin keliakiayhdistyksessä aktiivisesti. Autan mielelläni kykyjeni mukaan kaikessa mikä askarruttaa. Yhteydenotot mieluiten puhelimitse."